Inomhus friflyg






Svensk-sexan

Klicka här för att ladda ner ritning i PDF-format

Har du någonsin funderat på att bygga dig en enkel välflygande inomhusmodell? Då är det dags nu, för det här är just en sådan modell. Enkel att bygga med material som är lättåtkomligt och dessutom så flyger den utomordentligt bra såväl i ett vardagsrum som i en lite större gymnastikhall.

Clarence Mather i USA stod för den ursprungliga idén till denna amerikanska klass som kallas för A6. Själva klassen är synnerligen poppis i de Amerikanska klubbarna och man tävlar friskt med dessa modeller och det hela går ut på att man ska ha kul tillsammans men naturligtvis med några enkla regler som man måste följa:

  • Minimum vikt utan gummimotor - 1,2 gram.
  • Inga speciella inomhusmaterial får användas som t.ex. kolfiber, boron etc.
  • Maximum 1,95 dm² vingyta.
  • Maximum stabilisatoryta = 50% av vingytan.
  • Alla lister skall vara 1,5 x 1,5 mm.
  • Spryglarna ska vara 1,5 x 1 mm.
  • Motorpinnens längd skall vara 152 mm mätt från framkant av propellerlager till bakre motorkrok.
  • Propellerdiameter högst 152 mm.
  • Propellerbladen ska vara helt plana 1 mm. tjocka.
  • Som klädsel får du använda Japanpapper, kondensatorpapper och - i Sverige - även plastfilm.

Vi tror att det är bra att tillåta plastfilm (t ex Mylarfilm) eftersom det kan vara svårt att få tag på lätt Japanpapper och kondensatorpapper. Dessutom blir modellen mindre känslig för ändringar i luftfuktighet med plastklädseln.

Nog snackat! Nu sätter vi igång med bygget!

Här är min byggsats färdig.

Gör dig först en byggsats

Ifrån ett 1,5 mm balsaflak som max väger 15 gram skär du till det antal lister du behöver. Vadå? Köpa färdiga 1,5 x 1,5 mm lister i hobbyaffären? Sorry, men färdigsågade köpta lister är mestadels 3-4 gånger för tunga. Hur du skär ut lister ifrån ett flak kan du läsa i artikeln "ett listigt trick".

Nu är det dags att tillverka två mallar. Dessa kan du göra av kraftig kartong eller 1-2 mm plywood. Du behöver en mall för att kunna skära ut dina spryglar och de svängda ytterkantlisterna till vinge, stabbe och fena. Dessutom behöver du en mall för att kunna skära ut dina propellerblad.

Själva bygget startar

Täck över ritningen med lite Glad Pack. Börja med att bygga fenan. Fortsätt med stabbe och vinge. Fram- och bakkant på vinge och stabbe har ju några knäckar på sig. Dessa knäckar åstadkommer du lätt genom att första mäta ut på listerna var dessa knäckar ska vara och sedan försiktigt "knäcka till dem" med hjälp av din tumnagel.

Stick aldrig en knappnål genom dessa tunna lister! De är för tunna för att tåla det. Skär istället till ett antal 1,5 mm. balsabitar som är c:a 30 x 5 mm. Nåla fast dessa bitar längs med t. ex. vingens ytterkanter - lägg dit din färdigknäckta list och fäst den med dina 30 x 5 mm bitar från "insidan".

Kom ihåg att använda precis så lite lim som behövs - inga tjocka limklumpar här inte - de vägar multum.

Det här gick väl ganska snabbt?

Nu tar du och skär ut din motorpinne ur ett 2 mm flak. Tänk på att den ska vara lite spänstig utan att väga för mycket. En motorpinne skuren ur ett 20-24 grams 2 mm flak bör hamna på en vikt på 0,15 - 0,20 gram.

Bakkroppspinnen skär du ut av ditt 1,5 mm flak. Försök att finna en lätt bit. Limma fast den på motorpinnen samt kontrollera att du limmat fast den enligt ritningen! Sedan är det dags att limma fast den lilla tvärbiten framtill på motorpinnen.

Ditt propellerlager gör du av en bit mässingsrör med en innerdiameter på 0,55 mm. Stick in en bit 0,5 mm pianotråd i röret innan du kapar av röret genom att "rulla" en vass kniv mot röret. Låt nu pianotråden sitta kvar i ditt propellerlagerrör för med dess hjälp kan du lätt konstatera att du limmat fast ditt lager helt rakt. Använd ytterst lite epoxi eller tjockt cyanolim för att limma dit ditt lager.

Klädsel

Klär du din modell med Japanpapper eller kondensatorpapper kan du fästa klädseln med ett limstift. Kom ihåg att använda så lite lim som möjligt. Klär du med 0,9 My film gör du så här:

Ha en spetsig lödkolv tills hands och dessutom en burk spraylim - 3M Display Mount eller Super 77 är att föredra. Rulla försiktigt ut filmen - det hjälper ibland att försiktigt blåsa svagt på den och, eller, använda en ytterst mjuk pensel för att släta ut den.

Maska nu av ett stort område av ditt golv med hjälp av tidningspapper. Lägg din vinge med ovansidan uppåt på ditt "maskpapper" och spraya vingen på ett avstånd av ca 40 cm. OBS! Bara en lätt dusch längs med vingen. Lägg sedan vingen med limsidan mot filmen med en svagt rullande rörelse så att filmen fäster på alla spryglar och lister. Fortsätt sedan med stabben och fenan. Tänk på att fenan ska kläs på dess vänstra sida.

För att skära rent filmen använder du din lödkolv. Kolla då att den är tillräckligt varm - prova på en testbit film. Lödkolven skall smälta filmen ett par mm från spetsen. Fastnar filmen på kolven är den för kall. För nu din lödkolv runt alla ytterkanterna med en lugn rörelse och vips så är du ägare av tre klädda enheter.

Nu ska vingen ha sin V-form

Här kan man se hur de plana propellerbladen limmats fast vid propellerbalken i 45 graders vinkling.

Först skaffar du dig två balsabitar som är 22 mm höga. Dessa bitar ska du använda för att palla under med när du ska knäcka upp dina vingöron. På ritningen finner du märken var du - från vingens undersida - ska göra insnitt genom halva fram och bakkantlisten. Knäck upp listerna, sätt en liten limklick av balsalim i själva knäcken och palla upp bägge vingöronen med hjälp av dina pallklotsar. Se till att ditt vänstra vingörons framkant pallas upp två mm högre för att ge detta vingöron lite wash-in. Låt torka.

Nästa steg är V-formsknäcken i mitten av vingen. Gör dina insnitt vid vingens mittsprygel, palla upp ena vinghalvan 16 mm och lägg lite lim i knäcken. Låt torka.

Limma nu fast vingstöttarna på din vinge. Runda först till dem i nederkant, de ska ju passa trögt in i sina pappersrör. Dessa rör tillverkar du av en bit Japanpapper 10 x 30 mm. Rulla upp pappersbiten ett varv på en 1,5 mm pianotråd. Dränk in pappersbiten med balsalim och fortsätt att rulla upp den på pianotråden. För sedan genast av pappersröret ifrån tråden med hjälp av din tum och pekfingernagel och låt röret torka. Dela sedan ditt rör i två bitar 5 mm långa. När du sedan ska limma fast rören på motorpinnen är det klokt att först trä upp rören på extrapinnar så att du kan syfta och se att du limmat fast dem helt rakt.

Använd en av pinnarna för att kunna kolla att fenan sitter rakt. Limma nu fast din stabbe med litet tilt - se ritningen.

Den diagonalt ställda propellerbalken får här en liten "tryckning".

Propeller

Skär ut dina propellerblad ur ett extra lätt 1 mm. balsaflak - flakets vikt 8 - 9 gram. Bladen ska vara helt plana. Till propellerbalk använder du en köpt 2 mm list. Vad nu då? rekommenderar jag dig att köpa en list?? Jo, det gör jag för att här behöver vi en litet stadigare kvalitet. Det är dessutom viktigt att listens tvärsnitt är helt kvadratiskt, något som är svårt att göra själv - om man inte är riktigt noga förståss.

För att du enkelt ska kunna limma fast dina propellerblad i 45 graders vinkel på din propellerbalk måste du sticka igenom balken diagonalt med din 0,5 mm pianotråd. Mät ut mitten på balken - där trycker du in ett litet jack med t. ex. baksidan av ett enbladigt rakblad - se bild. Det blir nu mycket lättare för dig att finna mitten av balken när du ska diagonalt "borra" dig igenom balken med en tunn knappnål - se bild.

Till slut några avslutande tips:

En närbild av en liten jigg som jag har stor hjälp av när jag skall "borra" för propelleraxeln.

Ett bra balsalim får du genom att i en lufttät liten burk trycka ut UHU Hartlim. Det i den gul och blå tuben. Späd limmet med 40% aceton, rör om och låt stå över natten. Använder du ett sådant här lim kan du enkelt rätta till en felaktig limfog genom att pensla på riktigt med aceton.

När din modell är färdigbyggd kan det vara bra med några trimtips. Då kan jag rekommendera artikeln som heter just "trimtips".

Har du några ytterligare frågor eller har du svårt att skaffa fram någon detalj, hör då av dig på telefon 040 - 47 20 20 så ska jag försöka hjälpa dig. Jag vill nämligen så gärna dela med mig av den glädje som vi inomhusflygare upplever när vi till ett relativt rimligt pris bygger och sedan flyger våra modeller.


Välkommen in i gänget,


Kalle Westerblad