Inomhus friflyg






Rumsprofilen och Stjärnflygar'n -
snygga flygmaskiner för vardagsrummet

Nu är det dags för Rumsprofilen och Stjärnflygar'n. Den gamla sanningen att vackra flygplan flyger bra håller än, och de här två ser ju inte så dumma ut. Så vad väntar du på? Sätt nu igång och bygg dig en. Men först, tag dig en ordentlig titt på ritningen. Lova mig också att använda lätt trä och att vara sparsam med limmet. Då får du en lätt och välflygande modell.

Klicka här för att ladda ner ritningen till Rumsprofilen i PDF-format Klicka här för att ladda ner ritningen till Stjärnflygarn i PDF-format

Virke

Med "Röntgentricket" kan du enkelt se vilka delar i ett flak som är läta och vilka som är tunga.

Först och främst gäller det att finna lätt trä av rätt kvalitet. Skaffa dig ett 1 mm balsaflak som väger högst 10 gram. Använd dig nu av "röntgentricket" - genomlysning - och märk ut var träet har en ljusare nyans. Där finns de lättare avsnitten på flaket.

Tyvärr är lätt balsa ofta svag balsa och du måste prova balsan för att hitta bitar som är tillräckligt starka och samtidigt lätta. Skär upp lite provlister och kolla dessa listers spänstighet genom att belasta dem och slutligen bryta av dem. När de bryts skall det finnas lite spår av fiber i själva brottytan. Om det vid brytningen känns som du bröt av en tunn bit frigolit, ja då är denna list inte lämplig.

Ångerlim

Du kanske undrar varför jag är så förtjust i förtunnat UHU/balsalim. Det beror på att de är lätta samt att bägge dessa lim kan hänföras till avdelningen "ångerlim". Om man vill, så kan man limma om en detalj. Doppa en bomullstopp eller liten pensel i aceton, och dränk in limfogen, låt den verka en stund och du kan "ångra" dig. Aceton köper man billigast i enliters förpackning hos sin lokale färghandlare eller byggmarknad.

En Stjärnflygare blir till.

Då sätter vi igång!

Från ditt balsaflak skär du nu till det antal 1 x 1,3 mm lister som du behöver och några till i reserv. Täck sedan över din ritning med Gladpack och starta ditt bygge.

Var mycket noggrann när du mäter till dina listbitar, se till att de passar perfekt. Bygg klart din vinge, kropp och stabbe. Skär till din motorpinne av lätt 2x4 mm balsa och märk noggrannt ut var på kroppssidan du ska limma fast den. Observera att du limmar fast den på kroppens högersida. Dock ska du inte limma fast motorpinnen på fenans bakkant. Där ska du nämligen limma fast en distansklots så att du får sidroder åt vänster.

Nu kör vi igång med klädseln

Det är mycket viktigt att stryka papperet innan kort innan man klär modellen. Tanken är att papperet skall vava så torrt som möjligt när det limmas på plats.

Du kan använda japanpapper eller tunnt silkepapper. Silkepapper är ju lätt att dekorera med en spritpenna. Du kan ju göra snygga stripes eller helt enkelt enfärga din kärra. Låt din fantasi flöda! Jag har roat mig med att mäta viktskillnaden mellan det lättaste silkepapper som jag funnit och det japanpapper som jag använder. Silkepappret är tyvärr ca 2,6 gånger tyngre. Klär du din modell med japanpapper så ska du se till att du får pappersfibern att gå längs med din vinge, kropp etc. Riv försiktigt i japanpappret så ser du strax hur fiberriktningen ligger. Oavsett papperstyp är det viktigt att stryka papperet med ett strykjärn straxt innan du klär din modell. Ställ in järnet på "bomull". Då minskar du risken att papperet i framtiden krymper och drar modellen skev.

Modellen klär du på vingens och stabbens översida samt på kroppens vänstersida. Du kan använda dig av två metoder för att fästa ditt papper på modellen. Antingen limstift eller spraylim. Köp dig ett vanligt papperslimstift och lägg på ett tunnt lager lim. Lägg ut ditt nystrykna papper på bordet och lägg tex din vinge på pappret och tryck fast. Enkelt!

Ett ännu snabbare sätt är att använda spraylim, till exempel 3M Spray Mount Lim. Men grundregel ett är att du skall alltid spraya utomhus! Ge tex kroppen en ytterst kort dusch på minst en halv meters avstånd. Vänta en kort stund. Limmet som finns i luften faller då ner på din kropp. Lägg sedan kroppen på ditt klädselpapper. Tryck fast, renskär och klart!

Det trodde man inte - att det går att fästa klädseln med limstift. Spraylim är ett alternativ till limstiftet.

V-form och montering

Placera nu din färdigklädda vinge på ritningen och mät ut var du ska skära upp för vingens v-form. Observera att vänster vinge är längre än höger dito.

Lägg nu upp vingen på ditt "bokstöd" och sätt i en ytterst liten klick lim i vardera v-knäcken. När detta är torrt limmar du dit de två förstärkningarna V1 och V2.

Limma så fast din vinge på kroppen. Observera att den skall sitta rakt på kroppen. Skär upp klädseln för stabilisatorn och limma även fast den. Kika nu på din modell bakifrån så att du fått all vinklar rätt. Detta är viktigt!

Propellern

Fixa nu till propellern enligt beskrivningen på ritningen. Använd cyanolim till att limma fast propellerlager, motorkrok och propellerblad. Se till att propellerbalkarna går trögt i ditt propellernav. Du behöver då inte limma fast dem utan du kan då enkelt ändra på dina bladvinklar. Vill man tex att modellen inte ska stiga så mycket kan man öka på stigningen på bladen.

Dekor

Har du klätt din modell med japanpapper och vill ha lite snygga stripes på den, då kan du klippa till några remsor av japanpapper i någon avvikande färg som du limmar fast med hjälp av ditt limstift. Själv har jag gjort mig några vita stripes av vanligt skrivpapper, lite tungt men snyggt...

Ett alternativ är att ta ett vitt silkes- eller japanpapper och "måla" det med filtpennor innan papperet fästs på modellen. När man skall "måla" på tunnt papper med filtpennor vill gärna färgen flyta ut under papperet, färgen "blöder". För att undvika detta skall man se till att ha ett väl sugande underlag till hands.

Vitt klädselpapper går fint att dekorera med filtpennor. Stjärnflygar'n på bilderna är ett exempel.

Tex en dagstidningssida. Först markerar du med svaga blyertsstreck var på ditt papper du ska "måla" Lägg nu ditt papper på det sugande underlaget och rita en kontur med en spetsig filtpenna som har den rätta kulören. Nu kan du fortsätta måla med en bred filtpenna utan någon större risk att den breda pennan ska kunna "blöda" igenom din konturlinje. Prova dig fram!

Ditt papper har nu blivit lite bucklig så nu är det dags att stryka på det med ett strykjärn inställt på bomull. Detta är viktigt så att ditt papper inte senare ska kunna krympa och göra din modell skrev.

Nu återstår bara två saker. Att klippa ut och limma dit kabinen och sedan att med en tunn märkpenna rita ut skev-, sida och höjdroder.


(Vi har sammanställt en liten sats till Rumsprofilen och Stjärnflygar'n med de bitar som är svåra att få tag på, bland annat propellerlager, gummi till motorn, japanpapper och propelleraxel. Ring till Kalle Westerblad, 040-47 20 20.)


Kalle Westerblad