Inomhus friflyg






Trimtips för inomhusmodeller

Det kan ibland vara mycket frustrerande att börja flyga en ny inomhusmodell. Inget verkar stämma och man frågar sig om den nya modellen egentligen hör hemma i soptunnan.

Men deppa inte! Det finns hopp, bara man går metodiskt till väga. Här följer en beskrivning av hur jag brukar göra. Den är skriven för F1L-modeller, men kan går att använda till de flesta typer av modeller.

Planflykt

Först och främst måste modellen övertalas att flyga bra med lite kraft i gummimotorn. Börja med att hänga dit gummimotorn och kolla att tyngdpunkten ligger rätt. Några mm hit eller dit spelar ingen roll. Ligger tyngdpunkten mycket fel kan du tillfälligt justera med lite modellera. Senare får du flytta vingen genom limma dit nya pappersrör på kroppen. Är kärran framtung skall vingen flyttas frammåt och vice versa.

Titta också på vingen och stabben framifrån och justera eventuella skevheter.

Veva upp några hundra varv och släpp iväg kärran. Om den dyker eller flyger för fort ("trycker") får du öka vingens anfallsvinkel genom att skjuta ner den bakre vingstöttan någon millimeter i pappersröret. Stallar ("delfinflyger") den sänker du vingens framkant. Fortsätt till dess du fått modellen att flyga riktigt långsamt utan att stalla.

Kurv?

När kärran flyger vackert är det dags att få den att svänga. Åt vänster. Hur mycker modellen behöver svänga beror på var du flyger. För en F1L (Easy Bee) är en kurvradie på 3-5 meter normalt.

Kurvet ställs i huvudsak in med stabilisator och fena. Sidroder och tilt (rollad stabbe) arbetar på samma sätt och bör användas i tillsammans. Om stabben tiltas (rollas) får dess lyftkraft en sidkomponent som hjälper till att "dra runt" stjärten i svängen. Många inomhusare har stora stabilisatorer och förhållandevis små fenor. Därför är stabbens roll- eller tiltvinkel ofta ett starkare verktyg för att justera modellens kurvradie än sidroder.

Bygg in sidroder (girad stabbe på Hallflygar'n) och tilt enligt ritning. Veva upp och provflyg. Genom att helt bryskt vrida bakkroppen kan tilten och därmed kurvradien ökas eller minskas efter behov. Vridningen görs lättast genom att fatta bakkroppen med båda händernas tumme och pekfinger, ungefär 1-2 cm från varandra, och vrida så mycket att träet inte länge fjädrar tillbaka helt.

Mer ös

Din modell flyger nu långsamt och fint i en lagom stor kurva om du vevar upp gummimotorn lagom mycket. Snyggt jobbat! Nu skall vi bara få den att stiga också.

Veva upp gummimotorn igen, fast lägg på 200 varv till. Flyger modellen som den skall? Veva upp motorn igen men lägg på ytterligare 200 varv och fortsätt öka antalet varv i motorn till dess att modellen stiger upp till taket eller börjar konstra.

Om modellen inte stiger utan tar fart och kanske till och med dyker pekar nog propelleraxeln nedåt. Gör ett snitt i propellerlagrets distansklots och rikta upp lagret. Försök inte bocka propellerlagret! Aluminiumlegeringen är stenhård och kommer att gå av.

Om modellen höjer nosen och hänger i propellern bör du kolla propelleraxelns riktning, men även undersöka om kärran är framtung.

Om din flygmaskin rollar in i svängen och/eller skär ner åt vänster beror det på att vingen inte orkar hålla emot propellerns vridmoment. Öka då vänstervingens anfallsvinkel (sk. wash in) genom att böja upp vänstervingens framkant.

Bråkar modellen fortfarande kan propellern vara boven. En för stor propeller med för mycket stigning vill rolla runt modellen mer än en liten propeller med låg stigning. Mät upp diameter och bladvinkel!

Flyga länge

Grattis! Din modell flyger nu snyggt och kontrollerat så väl på vägen upp till taket som på vägen ner. Det brukar ge mersmak.

Om du vill flyga länge gäller det att hitta rätt kombination av gummimotor och propeller. En tumregel att börja med är att motorn skall väga ungefär lika mycket som modellen, för en F1L ett drygt gram. Till Hallflygar'n kan du börja med en lite lättare motor som är 1,3 mm bred och bildar en 35 cm lång slinga.

Veva in så många varv du vågar i gummimotorn och backa sedan tillbaka så långt att modellen inte stiger för högt. Här är en momentmätare ett ovärderlig hjälpmedel. Sedan tittar man på hur många varv som finns kvar i motorn när modellen landar. I låga hallar brukar man vilja landa med ungefär lika många varv kvar som man backade bort. I högre hallar vill man göra slut på det sista varvet i samma stund som modellen landar. För många varv kvar betyder att gummimotorn är för lång och/eller för smal. Korta av den några cm och provflyg igen. Måste man backa väldigt mycket är motorn för kort och/eller för bred.


Lycka till med din nya kärra!

Jonas Romblad, Solna MSK
08-25 24 97