Inomhus friflyg |
|
Staudacher S300 - en NoCal-modellKlicka här för att ladda ner ritning i PDF-formatVad är du en NoCal modell?Som vanligt är ursprunget USA-inspirerat. NoCal kan uttydas till "No Calories", det vill säga att det är en lätt profilmodell som skall väga minst 6,2 gram och ha en spännvidd på högst 40,6 cm. Dessutom skall det vara en modell som är "look-a-like", alltså likna ett existerande flygplan. FörebildenKonstruktören till denna maskin heter Jon Staudacher och han bor i Kawkawlin i Michigan, USA. Sedan 1990 har han på sin fabrik producerat ett dussintal av dessa aerobaticflygplan. Nämnas kan att under 1993 US Nationals var det så många som sju Staudachers som deltog i tävling. 1998 vann en pilot vid namn Rick Martinez IAC Championships i just en Staudacher. På internet kan hitta ytterligare bilder och info som kan fungera som inspiration när du skall dekorera din kärra. Prova att söka på "Staudacher" och "aerobatic" med någon sökmotor. Kom ihåg att i No-Cal så skall det vara "look-a-like" och inte perfekt! I MFN nr. 5 2001 fanns också bilder på förebilden i samband med en RC-test, så det finns gott om bildmaterial. ModellenSom vanligt: Studera ritningen. Den innehåller massor av byggtips och här nedan finner du några ytterligare kommentarer från min sida.
Skär till dina lister. Du kommer att använda 1,5 x 1,5 mm lister till nästan allt utom huvlisten som är 1,5 x 1 mm samt till vingens fram- och bakkant som är 2 x 1,5 mm. Använd lätt trä! Av 1,5 mm plywood gör du nu dina fyra mallar: sprygelmall, propellerbladsmall, huvmall och hjulmall. KroppenGenomfukta din 1,5 x 1 mm list till huven, böj den över din mall och fäst den i de båda ändarna med lite maskeringstejp. Bygg kroppen och var noggrann vid tillpassningen av listbitarna. Använd helst utspätt balsa- eller UHU-lim. Motorpinnen består av en 3 x 2 mm fast balsalist där du limmar dit den bakre motorkroken och propelleraxellagret. Lagret kan du göra som på ritningen, men du kan även göra en annan variant som innebär att du mycket lättare kan trimma in propelleraxelns riktning på din modell. Så här gör jag ett sånt propellerlager: VingenSkär till dina spryglar enligt bilderna. Använd gärna djupmåttet på ett skjutmått för att få rätt höjd på spryglarna (samma metod som för att skära ut listerna).
Fram- och bakkantslisterna är 2 mm höga och 1,5 mm breda. Limma in alla spryglarna utom mittsprygeln. Gör en skåra på mitten av vingens fram- och bakkantslist. Nåla ordentligt fast vänster vinge och vik upp höger vinge så att dess vingspets kommer 80 mm över byggbrädan. Lägg lite lim i skårorna och låt torka. Tag nu loss vingen från byggbrädan och limma in mittsprygeln så att den sitter rätt i förhållande till vingens V-form. Nu är det dags att fixa till vänster wash-in genom att böja upp vänster vinges framkant så att dess spets lyfts cirka 6 mm. Fukta vänster vinges framkant ungefär vid första sprygeln räknat från mittsprygeln. Nåla fast och palla under vingspetsen. Låt torka över natten. Ja så återstår det bara för dig att limma ihop din stabbe och sätta igång med dekoration och klädsel. KlädselTill klädsel använder du japanpapper. Preparera alltid först ditt papper genom att stryka det med ett järn inställt på bomull. Detta är nödvändigt för att du senare inte skall få en skev modell. Papper krymper ju. För att fästa klädseln rekommenderar jag ett vanligt limstift. Propellern
- se bilderna.
Kom ihåg att propellerbalkarna ska passa in mycket snävt i plaströrsnavet. Detta för att du skall kunna ställa in olika propellerbladsvinklar. Det har visat sig lämplig vid den första trimningen att starta med en bladvinkel på 45 grader. Som gummimotor använder jag själv en två mm bred slinga - 45 cm lång. (Vi har sammanställt en liten sats till Staudachern med de bitar som är svåra att få tag på, bland annat gummi till motorn, papper att klä med och material till propelleraxeln. Ring till Kalle Westerblad, 040-47 20 20.)
Kalle Westerblad |