Inomhus friflyg |
|
Rumsflygar'n - en enkel startKlicka här för att ladda ner ritning i PDF-formatDelad glädje är dubbel glädje!Så tänkte min gode vän Jonas Romblad och jag när vi kom överens om att dela med oss av glädjen att modellflyga inomhus. Det blev startskottet till en rad artiklar och modeller som publicerats i Modellflygnytt. Rumsflygar'n är den första i raden och passar också som första modell för den som inte är van att bygga modeller i den här storleken. Det är en modell som gör skäl för sitt namn - den flyger fint i vardagsrummet och kräver inte några stora utrymmen. ByggtipsFörst och främst - studera ritningen noga! Den innehåller många viktiga råd och anvisningar som gör det lätt att få ihop en välflygande modell.
Använd lätt balsa och skär själv ut listerna ur ett balsaflak. Färdigköpta lister är ofta hårda och alldeles för tunga för inomhusflyg. Det bästa limmet för trämodeller är klassiskt så kallat balsalim. De finns flera namn och tillverkare, men en av de vanligaste är UHU Hart. Häll upp lite lim i en filmburk och tillsätt ungefär lika mycket aceton. Sätt på locket och låt stå över natten så har du ett förstklassigt lim för inomhusmodeller. Vitlim går också bra att använda, men de långa torktiderna kan fresta på tålamodet. Cyanoakrylat använder vi bara till limfogar då plast eller metall är inblandade. Cyanoakrylat har en förmåga att tränga djupt in i träet och ge tunga limfogar. Lim är tungt - använd inte mer än nödvändigt! Hur du knyter ihop gummimotorn framgår av bilden. När motorn är knuten smörjer du den med matolja, såpa, diskmedel eller Armor-All. När gummimotorn skall vevas upp sträcker du först ut den 3 gånger sin ursprungliga längd och vevar upp hälften av varven. Den andra hälften vevar du upp medan man långsamt närmar dig den bakre motorkroken. Själva vevandet kan man göra med en "vev" gjord för ändamålet eller en drillborr med en liten krok i chucken. Använd inte en elektrisk borrmaskin eftersom det är svårt att hålla reda på hur många varv man vevar upp med en sån. Det ser lite knepigt ut...men det stämmer. Vänstervingen är större än högervingen. Stablisatorn och fenan är snedställda. Vänstervingen skall dessutom ha "Wash In", vilket innebär att vänster vingbakkant är lägre än dess framkant. Denna "Wash In" åstadkommer den gode Jonas genom att förskjuta "uppskärningarna" för vingens V-form. Trots detta skall man ändå limma fast vingen "rakt" på kroppen. För att få till en bättre vänstersväng kan man också rikta sitt propellerlager cirka 2 grader åt vänster. Det bör kanske påpekas att alla dessa inställningar (trim) arbetar för att Rumsflygar'n skall flyga i vänstervarv.
De "kärror" vi hittills har byggt har vägt mellan 1,5 och 3,0 gram, så ett bra förstagångsresultat borde vara 2,0 - 2,5 gram. Har du problem att hitta ett lämpligt rör till propellerlagret är plaströret från en sprayflaska 5-56 en möjlig lösning. Eftersom plaströret har en större innerdiameter får du gå upp till 0,8 mm pianotråd i propelleraxeln. Alternativt kan din lokala hobbyhandlare ha mässingsrör med 0,5 mm innerdiameter. Trimtips
Innan du börjar provflyga, kolla att vinge, stabilisator och fena sitter rätt monterade, inte är skeva och att propellern har cirka 45 graders bladvinkel. Följ sedan alltid den gyllene regeln att bara göra en trimförändring i taget! Gör dessutom flera starter med olika lutningsvinklar mellan trimändringarna - en fel ivägsläppt modell flyger inte hur bra trimmad den än är. Börja med tyngdpunktenVeva upp gummimotorn 100 varv och släpp iväg Rumsflygar'n riktad lite nedåt och svagt lutad åt vänster. Om modellen dyker är den framtung - om den stallar (delfinflyger) är den baktung. Justera tyngdpunkten med vikter av modellera i nosen eller stjärten. Öka stegvis antalet varv i gummimotorn till dess Rumsflygar'n håller höjden. Svänger den?Fortsätt att veva upp motorn med ungefär 100 varv. Med tyngdpunkten rätt kan nu Rumsflygar'n "puttra runt" på konstant höjd. Om den inte svänger tillräckligt snävt för ditt "luftrum" kan du i tur och ordning justera följande:
Om Rumsflygar'n börjar flyga i en bra sväng som snabbt blir brantare och modellen börjar dyka mer och mer har den förmodligen för mycket sidroder. Minska fenans snedställning och försök igen. Sikta mot stjärnorna!Åtminstone bildligt talat. Det handlar om att veva upp gummimotorn mer och se hur Rumsflygar'n flyger med mer vridmoment från motorn. Öka stegvis antalet varv i gummimotorn och släpp iväg Rumsflygar'n riktad lite uppåt och lutad 30-45 grader åt vänster. Om den drar iväg i en brant sväng som slutar i en störtdykning mot golvet kan inte modellen hålla emot propellerns vridmoment. Minska propellerns bladvinkel från 45 till ungefär 30 grader och/eller öka vänstervingens wash-in genom att vingen så att du sänker bakkanten och höjer framkanten. Om modellen i ställer stiger brant och hänger i propellern som en helikopter håller den emot vridmomentet för mycket. Minska då vänstervingens wash-in genom att vrida ner vänstervingens framkant och upp bakkanten. Hjälper inte detta, gör ett par längre propellerblad så att propellerdiametern ökar 10-20 mm. Första gången du når upp till taket skall firas! Att flyga i kapp runt taklampan med en kompis är extra kul. Delad glädje är dubbel glädje! (Vi har sammanställt en liten sats till Rumsflygar'n med de bitar som är svåra att få tag på, bland annat gummi till motorn, pianotråd och material till propellerlagret. Ring till Kalle Westerblad, 040-47 20 20.)
Lycka till! Kalle Westerblad |