Inomhus friflyg






Inneflygar'n

Klicka här för att ladda ner ritning i PDF-format

Detta är en nöjesmaskin! Vad innebär nu detta? Jo, det ar en liten inomhusflygare som man relativt kvickt kan "tota ihop" och sedan flyga med hemma i vardagsrummet eller i något lite större utrymme. Allt för nöjes skull.

Förberedelser först

Börja med att fixa till lite balsalim genom att lösa upp UhU Hart lim i en lufttät burk med ungefär 50% aceton. Låt sedan blandningen stå över natten, rör om, och du har ett bra lim för ditt bygge.

Skaffa dig sedan ett 1,5 mm balsaflak som högst ska väga 15 gram och skär sju stycken 1,5 x 1,0 mm lister som är 300mm långa. En beskrivning av hur man kan göra finns i artikeln om listskärning här på inomhusflyg.se. Dessa lister skall bli vinge, stabilisator och fena.

Ur ett 2,5 mm tjockt balsaflak skär du sedan ut en 4 mm bred list till motorpinne. Har du inte något 2,5 mm flak kan du ju slipa ned ett 3 mm dito. Du kan ju även passa på tillfället och skära ut din bakkropp. Motorpinne och bakkropp får gärna vara av lätt balsa. Fortsätt med att skära en bit 1,5 x 1,5 mm list som du ska använda till vingstöttor ur ett ganska hårt flak.

Nu frågar du dig varför man inte bara kan köpa sig några färdigsågade lister i affären? Jodå, det kan man visst men, färdiga lister visar sig nästan alltid väga för mycket, och dessutom så blir det billigare i längden att själv skära ut sina lister.

Nåväl, avsluta nu dina förberedelser med att tillverka pappersrören som vingstöttorna ska sitta i. Klipp ut en bit Japanpapper 11 x 30 mm. Skaffa dig en 1,5 mm bit pianotråd. Gnid tråden mot en bit stearinljus och rulla på pappersbiten ett varv runt tråden. Dränk in resterande pappersbit med balsalim och rulla ihop pappret till ett rör. Med dina tum- och pekfingernaglar petar du nu försiktigt av pappersröret ifrån pianotråden innan limmet torkat helt. Låt sedan röret torka över natten.

Nu börjar vi bygga

Starta med att bygga vinge, stabbe och fena. Som du ser av bilden så använder jag några kartongbitar som jag skurit raka samt några småbitar balsa för att hålla fast mina lister under bygget. Ritningen täcker du nu över med en bit plastfolie. Observera att listerna till vingen skall vara på högkant mot själva ritningen.

Med hjälp av lita balsa- och kartongbitar kan man lätt fixera listerna.

Märk nu ut på framkants- och bakkantslisterna var de skall ha sina "knäckar". Vingens framkant knäcker du bakåt vid vingöronen medan vingens bakkant och stabbens båda lister får en liten knäck på mitten. Sätt din tumnagel vid märket och knäck listen lite försiktigt, och med hjälp av kartong- och balsabitarna fäster du nu upp listerna på ritningen. Var noggrann när du mäter till själva sprygellisterna. Passa till dem så noga du kan.

Lägg även märke till att din vinges vänstra sida är lite längre än den högra. Jonas har konstruerat vingen på detta vis för att motverka propellerns vridmoment. Tänk på att fenans och stabbens lister ska ligga med bredsidan mot ritningen.

Ett sista litet tips innan du börjar att klä: Märk ut vad som är vingens översida samt vad som är fenans vänstersida. Det hjälper!

Klädsel

Och så var det dags för klädseln. Vi har valt att rekommendera mylarklädsel till detta bygge på grund av att pappersklädsel lätt kan krympa och ge skevheter. Det är dessutom både snabbt och enkelt att klä med mylarfilm. Du behöver i detta fallet inte ens först fästa upp din film på en ram då både vinge och stabbe är plana. Du behöver bara släta ut din mylarfilm på t ex en dagstidningssida - se bild.

Med en varm lödkolv skär man bort överflödig klädsel.

Men, en sak ska du komma ihåg: Täck över ett stort område kring den plats där du ska spraya på ditt kontaktlim på vinge, stabbe och fena. Kontaktlim på golvet är inte bra! Använd 3M Super 77 eller något annat bra spraylim och spraya på ett avstånd av 40 cm. Kom ihåg att en mycket lätt dusch räcker långt.

Lägg dina nysprayade delar med limytan mot filmen innan limmet torkat. "Tryck efter" lite försiktigt med ett finger för att förvissa dig om att du fått en god limkontakt. Tänk även på att du ska klä fenan på dess vänstra sida.

Nu återstår det bara att skära ren dessa detaljer ifrån filmen och detta gör du med hjälp av en varm spetsig lödkolv. Värm lödkolven och prova på en testbit att du fått upp rätt temperatur för din filmskärning. Lödkolven skall smälta filmen ett par mm från spetsen. Fastnar filmen på kolven är den för kall. För nu lödkolven runt alla ytterkanter och vips så är du klar.

V-form

Här är jag i färd med att palla upp vingspetsarna.

Vingen ger du rätt V-form genom att vid pilarna på ritningen -från undersidan av listerna -skära ett litet jack i fram- och bakkantlisterna. Observera att du bara ska skära till hälften genom listerna. Knäck sedan dessa lister försiktigt uppåt - lägg i en liten droppe balsalim i knäckarna och palla upp vingspetsarna i rätt höjd - se bild.

Sedan återstår det att mäta till och limma fast dina vingstöttor på vingen. Tänk på att du måste slipa stöttorna runda, åtminstone i den änden som ska träs in i pappersröret. Denna rundslipning är lätt att göra om du limmar lite fint slippapper på två slipklossar och sedan "rullslipar" 1,5 x 1,5 mm listerna mellan slipklossarna. Prova, det fungerar förträffligt! Men, se till att du inte slipar för mycket utan får en lagom trög passning av pinnen i pappersröret.

Kroppen

Mät upp och skär till motorpinnen, den främre distansbiten och bakkroppen. Limma fast distansbiten och propellerlagerröret med ytterst lite epoxilim eller tjockt cyanolim.

"Riktpinnen" som sitter i ena pappersröret gör det enkelt att rikta in stabbe och fena korrekt.

För att få den rätta vänsterriktningen av propellerlagret så brukar jag trä in en decimeterlång bit 0,5 mm pianotråd i lagret så att jag kan se att jag fått till den önskade vinkeln. Surra sedan om detta "paket" med ett par varv tunn sytråd och säkra tråden med lite lim.

Limma nu fast bakkroppen på motorpinnen, allt enligt ritningen, och sedan sätter du fast den bakre gummikroken. Säkra denna med en trekantig bit tunn balsa - se ritningen. Innan du limmar fast pappersrören på kroppspinnen så tar du och slipar till ett par runda 1,5x 1,5mm listbitar som du trär i dina rör. Dessa listbitar hjälper dig att se till att du limmar fast dina rör i rätta vinklar. Se bild. OBS! använd sparsamt med lim så att inte pinnarna fastnar i pappersrören! Låt sedan en av dessa "rörpinnar"sitta kvar i ett av pappersrören när du nu limmar fast din stabbe och din fena. Denna pinne blir nu en bra referens så att du kan limma fast dessa detaljer rätt.

Propellern

I handeln finns det runda 1/2-liters plastförpackningar för t ex yoghurt eller crème fraiche. Det är en sådan som vi ska använda till våra propellerblad. Om du vill, så kan du skrapa bort burktexten med ett rakblad.

Följ min bruksanvisning och klipp till två propellerblad på en gång.

Ett bra sätt att få propellerbladen lika är att klippa ut dem samtidigt. Så här kan man göra: Kopiera ett av propellerbladen från ritningen. Klipp ut en bit av burken så att det räcker till två blad. Dela biten i två delar och fäst ihop dessa delar ovanpå varandra med några små bitar dubbelhäftande tejp. Med hjälp av en ytterligare bit tejp fäster du nu din papperskopia ovanpå dina plastbitar. Tänk på att du ska luta papperskopian 15 grader "mot vänster" - se ritningen! Ja, sedan är det bara att klippa ut bägge propellerbladen på en gång. Grattis, nu har du två likadana propellerblad!

Propellerbalkarna tillverkar du av två tandpetare. Spetsa till dem ytterligare i den ena änden samt runda av den andra änden något så att den trögt passar in i propellernavet som du tillverkar av en bit plaströr ifrån en bomullstopp (Q-tips eller motsvarande). Limma sedan fast propellerbladet på respektive propellerbalk. Med en nål gör du nu ett hål genom mitten av navet och sedan trär du igenom propelleraxeln och bockar den enligt ritningens anvisningar.

Sätt så fast de kompletta propellerbladen genom att trycka in dem i navet i en 45-gradig vinkel på bladen. Och, eftersom du nu har utrustat din nöjesmaskin med ställbara propellerblad så kan du senare experimentera med olika bladvinklar och då få se vad detta har för effekt på din flygning.

Vad återstår nu?

Ja, det är bara att sätta fast den justerbara vingen samt hänga på en lämplig gummimotor. För vardagsrumsflygning är det lämpligt med en gummimotor som ar 0,9 x 1,0 mm och en slinga som är 160 mm lång. Ska du flyga i en större hall rekommenderar jag en motor som är 1,2 x 1,0 mm samt en 180 mm slinga.

Klart för start med hjälp av den fina KP 10:1 gummimotorveven.

En gummimotor knyter du ihop så här. Fukta bägge gummiändarna med lite saliv. Knyt en "kärringknut" i vardera ändan. Dra till dessa knutar som sedan kommer att fungera som stoppknutar. Nu knyter du ytterligare en "kärringknut" men med bägge ändarna tillsammans. Dra åt denna knut genom att låta den löpa upp mot dina stopp-knutar. Färdigt!

Smörj sedan din gummisnodd med lite Armor All - finns på macken. Många nyblivna inomhusflygare upplever att det är lite besvärligt att veva upp sin gummimotor för hand. Lösningen är då att skaffa sig en bra gummimotorvev. MFT eller Ackus brukar ha sådan på lager. En vev med en utväxling på 10:1 gör det enkelt att hålla räkningen på hur många varv man vevar.


(Vi har sammanställt en liten sats till Inneflygar'n med de bitar som är svåra att få tag på, bland annat gummi till motorn, propellerlagret och klädselfilmen. Ring till Kalle Westerblad, 040-47 20 20.)


Kalle Westerblad