Inomhus friflyg






Hallflygar'n - en modell för lite större hallar

Klicka här för att ladda ner ritning i PDF-format

Hallflygar'n är en så kallad F1L-modell, eller som man ofta säger i vardagslag, en Easy Bee-kärra. Den här typen av modell dök först upp som den amerikanska klassen Easy Bee eller EZB. Idag har klassen växt och är den mest populära tävlingsklassen för inomhusflyg här i Sverige. Tack vare sin popularitet världen runt togs den för några år sedan upp av vårt internationella förbund FAI och reglerna justerades en aning. När vi tävlar i Sverige följer vi FAIs regler som finns i FAI Sporting Code, delen för friflyg, avdelning 3.L. Modellflygdelen av FAIs Sporting Code hittar du här.

Nu till saken

Trots att man kan beskriva Hallflygar'n som en lättbyggd modell, så gäller den gamla regeln: Studera ritningen noggrant! Nu gäller det att bygga en modell som flyger elegant, och då min vän spelar vikten på modellen en stor roll och därmed ditt träval. Det hela rör sig om att vara "träaktiv" , alltså inte att vara "träaktig".

Med hjälp av bland annat "Röntgentricket" - se beskrivning i artikeln om Lättflygar'n - väljer du nu ut de bitar trä som du vill ha. Kom ihåg att till lister välja trävirke med fibrer som går rakt, längs med listen. Till propellerblad väljer du balsa som är kvarterssågad, eller sk. C-Grain. Den känns igen på sitt lite fläckiga utseende och somliga tycker att den har en pärlemorlyster.

Viktigt med spänst

Skär nu upp lite provlister och kolla dessa listers spänstighet genom att belasta dem och slutligen bryta av dem. När de bryts skall det finnas lite spår av fiber i själva brottytan. Om det vid brytningen känns som du bröt av en bit frigolit, ja då är denna list inte lämplig.

För att lägga på klädseln används ramar. Metoden finns närmare beskriven i artiklarna om Lättflygar'n och Proffsflygar'n.

Så går vi över till nästa spörsmål, nämligen vikten. Det gäller ju att bygga lätt. En Easy Bee-modell skall - enligt reglerna - väga minst 1,2 gram utan gummimotor. Eftersom en lätt modell flyger bättre än en tung försöker vi alla att bygga modellen till precis 1,2 gram. På ritningen finner du några delvikter angivna som du kan använda dig av för att få fram en modell med goda prestanda.

Så, det är nu du behöver ha tillgång till våg. För utan en sådan är du slagen på förhand. Du kan helt enkelt inte avgöra vilken listbit som är lättast genom att "väga" dem i din hand. I början av min inomhuskarriär trodde jag mig vara kapabel att "handväga" Men vad jag bedrog mig. Det öppnades helt enkelt en ny värld för mig den gången då jag fick tillgång till en inomhusflygvåg. Följ därför mitt råd och bygg dig en våg.

Skär till listerna med hjälp av en linjal och djupmåttet på ett skjutmått.

Valet av trä

Var noggrann när du väljer trä hos din hobbyhandlare, väg det på plats med en bra brevvåg. Tänk på att ett 1 mm flak ska väga högst 10 gram, och så vidare. När du kommer hem så kan du konstatera att ett flak innehåller flera olika kvaliteter genom attt köra med "röntgentricket".

Skulle du nu mot förmodan enbart ha tillgång till lite tyngre trä kan du minska vikten genom att slipa ner tjockleken. Det går bra, därför att lite tyngre trä ofta har en bättre hållfasthet. Bygg lätt och notera varje detaljs vikt och spar dessa noteringar till framtida bruk.Anteckningarna är mycket bra att ha om du till exempel vill ersätta en detalj på din modell. Tänk även på att också limmet väger. Använd inte mer lim än vad som verkligen behövs.

Propellerblad

Propellerbladen kan antingen formas på ett rör eller burk som beskrivits i de andra artiklarna, eller på en Coca Cola-bägare som beskrivs i texten.

Här är ett annat sätt att forma propellerbladen på:

Det är en metod som jag lånat från en Symposium Report, författad av Mr. Fred Rash. Han använder sig av en 0,75 liter Coca Cola-mugg från Mc Donalds. Han lutar bladen 13 grader moturs på bägaren, och som vanligt håller han bladen på plats med en bred gasbinda. För att sedan snabbtorka bladen brukar jag sätta in muggen och bladen i min mikrovågsugn. Kom bara ihåg att först fylla på bägaren med 0,25 liter vatten. Kör det hela i mikron två gånger, på två minuter, och låt det sedan svalna av. Presto, nu är saken klar. Nämnas kan att när jag "köpt" bägaren hos Mc Donalds har jag alltid mötts av en stor förståelse för min hobby. Prova gärna denna metod.

Propellerbladets vinkel

Vinkeln på dina propellerblad ställer du in som det står på ritningen: 45 grader i en punkt 88 millimeter ut från propelleraxeln. Gör då så här:

Såhär går inriktningen av propellerbladen till.

På din byggbrädas kant fixar du till en smal vertikal skåra. Klipp till en 6 centimeter lång bit av 0,3 millimeter pianotråd. Denna är din blivande prop-axel. Träd den igenom mittstycket till din propeller, enligt ritningen. Gör ett märke på din byggbräda 88 millimeter från den vertikala skåran så att du vet var du ska placera din 45 gradiga vinkelhake. Träd nu på propellerbladen med sina balkar i mittstyckets papperrör. Sätt propelleraxeln i den vertikala skåran, och börja rikta in dina propellerblad. Se bilden.

Flera värdefulla tips finns i de andra artiklarna om olika inomhusmodeller här på SMFFs hemsida. Där hittar du till exempel beskrivningar av hur du tillverkar pappersrör, väljer balsaträ och slutligen får din modell att flyga riktigt vackert.

(Vi har sammanställt en liten sats till Hallflygar'n med de bitar som är svåra att få tag på, bland annat gummi till motorn, propellerlagret och klädselfilmen. Ring till Kalle Westerblad, 040-47 20 20.)


Kalle Westerblad