Inomhus friflyg






Lättflygar'n - en lättviktare för vardagsrummet

Klicka här för att ladda ner ritning i PDF-format

Egentligen var det här som idén till artikelserien om inomhusflyg började. Vi ville nämligen dela med oss av den härliga upplevelsen att få se en Mini-Stick sväva omkring hemma i vardagsrummet.

Historien bakom Mini-Stick

Faktum är att tävlingsklassen Mini Stick eller Living Room Stick föddes just i glada modellflygvänners lag över en middag. Det började 1988 när en grupp ur Goddard Indoor Flyers i USA träffades över rekorderliga mängder chiliconcarne och öl för att planera årets tävlingar och prata inomhusflyg. Där kläcktes idéen att inte bara prata modellflyg utan att flyga också. En uppsättning regler skissade snabbt fram. Tanken var en relativt okomplicerad modell som en nybörjare kunde bygga men som flög tillräckligt långsamt för att passa i ett vardagsrum - Mini Stick var född.

Flygningarna i vardagsrummet blev en succé och snart började de söta små modellerna dyka upp både här och där runt om i världen. Då tog en annan klubb i USA initiativet till nästa steg i populariseringen av Mini Stick. Man utlyste en posttävling. Resultat till posttävlingen kom in från världens alla hörn. Tack vare att flygtiderna kompenserades för takhöjden tävlade alla på lika villkor. Man flög i allt från vardagsrum till luftskeppshangarer och hade jättekul! Den internationella posttävlingen för Mini Stick blev en årligen återkommande tävling där främst japaner och amerikaner tampas om topplaceringarna. Den senaste tävlingen hade 50 deltagare! Sedan 2002 har Mini Stick varit ett stående inslag på våra inomhusflygtävlingar och en posttävling arrangerades 2003 i Modellflygnytt.

Samtidigt är Mini Stick en mycket trevlig flygmaskin för den som vill flyga för sitt eget höga nöjes skull. Lättflygarn's konstruktör, Jonas Romblad, har flugit Mini Stick på många fler fester, mässor och arbetsplatser än på tävlingar!

Lyser man med en lampa genom balsaflaket framträder tunga partier som mörka stråk och lätta partier som ljusa.

Att välja virke

Först och främst gäller det att finna lätt trä av rätt kvalitet. Skaffa dig ett 1 mm balsaflak som väger högst 10 gram. Använd dig nu av "röntgentricket" - genomlysning - och märk ut var träet har en ljusare nyans. Där finns de lättare avsnitten på flaket.

Tyvärr är lätt balsa ofta svag balsa och du måste prova balsan för att hitta bitar som är tillräckligt starka och samtidigt lätta. Skär upp lite provlister och kolla dessa listers spänstighet genom att belasta dem och slutligen bryta av dem. När de bryts skall det finnas lite spår av fiber i själva brottytan. Om det vid brytningen känns som du bröt av en tunn bit frigolit, ja då är denna list inte lämplig.

Skär ut dina lister med Jonas "list-trick".

Tänk på att Lättflygar'n klädd och färdig - men utan gummimotor - ska väga omkring 0,43 gram. Det gäller alltså att finna det rätta, lätta träet samt att vara ytterst sparsam med lim. Limmet ska vara utspätt balsa eller Uhu-lim.

Kroppen

Kroppen består av två delar. Motorpinne och en stjärtbom som limmas fast på motorpinnens vänstra sida. Den bakre motorkroken består av en 0,3 mm pianotråd och den ska ha en pålimmad 0,3 mm balsabit som stöd. Detta för att kroken bättre ska kunna stå emot gummimotorns belastning. Själva propellerlagret köper man helst färdigt. Man kan - om man har god vilja och fingerfärdighet - vika en egen lagerbock av 0,3 mm pianotråd.

Den bakre motorkroken och propelleraxelns lagring limmas fast med en ytterst liten droppe tunnt cyano.

Två olika propellerlager samt ett par teflonbrickor till propelleraxeln. Det vänstra lagret är ett hemmabockat "grisknorrslager". Det kallas så eftersom den bakre lagringen är bockad i en spiral. Det högra lagret är ett köpt lager av aluminium. Köpelagret gör bygget betydligt enklare. Vingen under bygge samt de mallar som behövs.

Vingen

Skär ut spryglarna med hjälp av mallen.

Först är det dags att tillverka några mallar. Av 1,5 mm plywood gör du en mall för tillskärning av spryglarna samt en mall för propellerbladen. Av 3 mm balsa gör du sedan två stycken 30 graders vinkelmallar så att du får den rätta lutningen på vingspetsarna. Du bygger och klär din vinge helt plan. Jag använder mig inte av några knappnålar som kommer i direkt kontakt med listerna. Istället använderjag några rakskurna kartongbitar samt några små balsabitar för att hålla listerna på plats. Ett annat alternativ är små vikter, som till exempel växelmynt. Sen skär du ut dina spryglar och limmar fast dem. Lägg nu din vinge åt sidan.

Stabben

Stabben bygger du precis som vingen - helt plant och dessutom blir det lite enklare eftersom du inte behöver några välvda spryglar här. När limmet torkat tar du loss stabben och lägger den åt sidan.

Klädsel

Nu kommer det roliga! Först måste du dock tillverka ett par ramar av t ex 6 x 6 mm balsalister. Innermått enligt följande; vinge 95 x 230 mm och stabbe 60 x 290 mm.
Här får ramen till vingen sig en lätt dusch. Spraya på minst 50 cm avstånd.
Både vinge och stabbe klär du som de är - helt plana. Till klädsel använder du en mylarfilm som är 0,9 my tjock (eller tunn). Lägg din klädsel på en bit tidningspapper. Om klädseln blir elektriskt laddad kan man badda den med en hårt urvriden disktrasa. Ge dina båda ramar en ytterst lätt spray-dusch av 3M Photomount eller 3M 77 spraylim. Tänk på att om du sprayar inomhus måste du maska av med tidningspapper på en avsevärt stor yta - ingen blir glad åt ett klistrigt golv. Spraya på ett avstånd av minst 50 cm.

Lägg nu dina ramar så att de klistrar fast mot din klädsel. Klädsel får gärna hänga lite "säckigt". Spänd klädsel kan nämligen dra en vinge skev(!). Värm upp en tunn spetsig lödkolv. För den längs med ytterkanten på dina ramar och vips så har du nu två 'fria ramar". Så är det dags att lägga på lite mera skyddspapper och ge både din vinge och stabbe en lätt spraydusch. För att spara vikt kan man spraya ett 2-sekundermoln och sedan föra vingen ett par gånger genom molnet. Det lilla lim som hänger kvar i luften fastnar på vingen och räcker oftast till att fästa klädseln!

Lägg nu både vinge och stabbe på ditt rena arbetsbord och lägg på de båda ramarna på vingen respektive stabben så att de klistrar fast.

Vingen är sprayad och får här sin klädsel pålagd. Klädselfilmen får gärna vara mindre spänd än på bilden. Så här skär man enkelt loss vingen ifrån sin ram.

Stabbens båda fenor ska nu vikas i 90 grader. Detta gör du genom att ifrån undersidan göra ett litet snitt halvvägs in i listerna vid ritningens trekantsmarkeringar. Sätt på lite lim vid dessa ställen och kontrollera med en vinkelhake att du har fått 90 grader. Du förfar på samma sätt med vingspetsarna, men här använder du dina 30-gradersmallar för att palla upp vingspetsarna. När detta är klart så återstår det bara att ge den längre vänstra vingen sin "wash-in" genom att fukta framkanten och palla upp den så att vingens framkant pekar ca 2 mm högre än bakkanten när det hela är torrt igen.

Pappersrör

Din vinge har två stöttor, och för att man ska kunna justera vingens anfallsvinkel så sitter dessa stöttor i två pappersrör som är fastlimmade på motorpinnen. Dessutom behöver du en liten rörbit som nav till propellern för att senare fästa dina propellerbalkar.

För att göra dessa rör behöver du en 1,5 mm pianotråd med avrundade spetsar, en bit stearinljus, balsalim, några bitar Japanpapper 10 x 30 mm - gör några extra rör - samt slutligen en sax.

Här är grejerna som du behöver för att tillverka dina pappersrör. Drag ditt papper mot saxens egg.

Du ska nu rulla ihop pappret med hjälp av pianotråden. Drag först pappret mot saxeggen. Det blir då lite enklare att rulla på pappret.

Gnid in din 1,5 mm pianotråd med lite stearin. Ge papperet en omgång med balsalim och börja rulla på papperet.

Gnugga nu din pianotråd mot din ljusbit så att tråden blir lite glatt. Limmet fastnar inte på stearinytan.

Starta med att rulla på en liten bit av pappret på pianotråden. Fukta nu ditt papper rikligt med balsalim och fortsätt att rulla på pappret tills det tar slut.

Nu är det bråttom att få av röret från pianotråden. Lossa det hela genom att med din tum- och pekfingernaglar fösa av röret från tråden. Låt den sedan torka till dagen därpå. Då kan du lätt skära till de bitar rör som du behöver. Passa på att göra 10 rör när du är i farten. Några kanske inte blir så bra och andra är bra att ha till en anna gång.

Slipa nu dina vingstöttor så att de blir runda och passar snålt in i dina pappersrör. Limma sedan fast vingstöttorna på vingen. Observera att vänstervingen är längre än högervingen och att stöttorna därför inte sitter mitt på vingen.

Tilt ska det vara

Nu kan du limma fast stabben på stjärtbornen. Kom då ihåg att den ska "tiltas" dvs lutas - se ritningen. Du kan börja med en lutning på 10 mm. Dessutom ska du, för att kunna åstadkomma en lämplig vänstersväng i vardagsrummet, rikta stabben något åt vänster, ca 2 mm.

Propeller

Till själva propellerbladen behöver du en bit 0,3 mm tjock C-grain- eller kvarterssågad balsa, en bit 1,5 x 1,5 mm balsalist, en bit 0,3 mm pianotråd samt ett ca 10 mm långt pappersrör som nav.

Nu använder du din mall för att skära ut bladkonturen. Observera fiberfiktningen - se ritningen. Markera var på bladen propellerbalken skall sitta. Lägg bladen i varmt vatten under 10-20 minuter. Böj nu dina blad genom att fixera dem på halvliters engångsburk med hjälp av en bit gasbinda- se ritningen. Glöm inte bort att fixera dem med en lutning på 15 grader "åt vänster" Sätt sedan in burken i en 100 grader varm ugn under 15 minuter. Tag sedan ut den och låt det hela torka över natten. Tag en titt på bilderna i artikeln om NoCal-modellen Staudacher.

Slipa dina bladbalkar runda och så att de passar snålt in i ditt pappersnav. Stick igenom din 0,3 mm pianotråd på mitten av ditt pappersnav och gör en u-formad bockning av axeln. Lägg gärna en aning cyanoakrylat där pianotråden går in i pappersröret.

Använd ytterst lite vitlim eller balsalim för att limma fast bladen på balkarna. Sätt fast bladen i navet så att de får rätt vinkel. Mät bladets vinkel mitt på bladet (se ritningen). 45 grader är en bra utgångspunkt. Experimentera gärna med olika bladvinklar. När du sedan kommit fram till den bladvinkel som är lämplig för din modell kan du fästa bladen permanent med en gnutta balsalim.

Gummimotor

Vi har funnit att det är bäst att använda en motor som har dimensionen 0,6 x 1 mm. Knyt ihop till en slinga som blir 18cm.Veva på 1400 varv och backa ca 50 varv. Backa gör man därför att när din motor är uppe i 1400 varv så är dess vridmoment ytterst högt och detta kan menligt inverka på planets flykt. Vridmomentet avtar dock hastigt så det är tillrådligt att backa tillbaka några varv.

Gummimotorn måste smörjas för att hålla länge och ge långa flygningar. Somliga använder en blandning av såpa och glyderin. Många svenska tävlingsflygare använder "Armor-All" som finns på bensinmacken. Det är en vattenlöst (vattensuspenderad?) silikonolja som smörjer bra och finns lätt tillgänglig. Häll upp en halv fingerborg Armor-All i en filmburk och doppa gummimotorn i den mjölkliknande vätskan. Badda bort överfödet med en bit hushållspaper och motorn är klar att vevas upp. Knyt motorn innan den smörjs, sedan är det för sent. Viktigast av allt - spill inte ut Armor-All på golvet! Det blir glashalt och går inte bort på flera år!

Lite tips

När du trimmar din modell, gör då bara en sak i taget. Tag det lugnt och tänk efter varför kärran betedde sig så när du gjorde den eller den trimåtgärden. Rätt trimmad flyger denna kärra cirka två minuter i ditt vardagsrum

(Vi har sammanställt en liten sats till Lättflygar'n med de bitar som är svåra att få tag på, bland annat gummi till motorn och klädselfilmen. Ring till Kalle Westerblad, 040-47 20 20.)


Kalle Westerblad